בעבר, אם היו תוכניות בריאות ברשויות המקומיות הן היו מזדמנות ולרוב לא גובו בפעולות להטמעתן על פי מדיניות סדורה ולאורך זמן. לכן, בפועל, הרשויות לא הצליחו להטמיע פעילות למען קידום בריאות כחלק מהפעילות הסדירה של המערכת העירונית. התפיסה היתה שהאחריות לבריאות התושבים נמצאת בידי מערכת הבריאות ולכן ברוב הרשויות לא דאגו לאסטרטגיות, משאבים וכלים מובנים לטיפול בבריאות התושבים.
מודל "המנוע המוניציפלי לבריאות חברתית" (MESH) הוא מודל התערבות ייחודי אותו פיתחו בספרת הסוכרת כדי לשנות את המצב הקיים ולמצב את הרשויות המקומיות כמנוע לשינוי בתחום הבריאות.
המודל רותם את הרשויות המקומיות לתהליך דרך הצגת ההשלכות הכלכליות של תחלואה על תקציב הרשות ומנגד את הערך של קהילה בריאה יותר.
נכון ל-2024, המנוע המוניציפלי של ספרה נוגע ביותר מ–660,000 תושבים וממשיך להתרחב:
ספרה פועלת ב-17 ישובים ורשויות מקומיות, ובהם הוקמו יחידות בריאות. צוות ספרה מלווה את יחידות הבריאות, באמצעות הכלים הייחודיים שפיתחו במיפוי האקוסיסטם המקומי הרלוונטי לשם צמצום פערי הבריאות הקיימים.
כלומר הודות למודל של ספרה, לראשונה, הרשות המקומית יכולה לקבל תמונה מלאה ועדכנית על המדיניות הקיימת בתחום הבריאות והתכניות הנגזרות ממנה. יחידות הבריאות, בליווי של ספרה, יוצרות אינטגרציה בין נתונים רציפים של רשויות מקומיות ונתוני תחלואה ממערכת הבריאות. תהליך עבודה זה מאפשר לא רק לרשויות, אלא גם למערכת הבריאות לקבל החלטות מבוססות מקום כדי לשפר את תוצאי הבריאות של התושבים.
תובנות המיפוי מתורגמות לתכניות אסטרטגיות חמש שנתיות פורצות דרך הקושרות בפעם ראשונה בין מדיניות, פעילות ותוצאי בריאות כדי לייצר שינוי מדיד ובר קיימא בשטח.
בתחילת הדרך כשהוקם המיזם פעל הצוות של ספרה במסגרת פיילוט שהתקיים ב-5 רשויות מקומיות: נצרת, נוף הגליל, שפרעם, סח'נין וצפת. בכל אחת מחמש העיריות מונה מנהל ליחידת הבריאות החדשה, והערים מופו מבחינת תשתיות הבריאות הרלוונטיות, מדיניות, פעולות וכן פעילי בריאות פנימיים וחיצוניים.
במהלך 2023, בשותפות עם משרד הבריאות, התרחבה הפעילות ל-17 יישובי חברה ערבית כחלק מהחלטת הממשלה 550 לצמצום פערי בריאות באוכלוסייה הערבית. על פי התכנון, ב-2025 ספרה צפויה להתרחב עוד ולעבוד עם 25 רשויות מקומיות.